Mikro płatności, makro kłopoty

Mądry InternetPewnego dnia, tuż przed feriami, Magda przyszła wieczorem do mnie zaniepokojona z pytaniem, czy płaciłem za coś online. Odpowiedziałem, że nie, a poza tym mamy zasadę, że uzgadniamy ze sobą wydatki. W naszym związku to oczywiste, że nie wydałbym trzystu złotych bez porozumienia. Przecież oboje planujemy wspólnie nasz budżet rodzinny, a to by miało na takie plany istotny wpływ. Może dla niektórych to drobna kwota, ale nas jest to suma znacząca.

Zaniepokoiliśmy się poważnie, co się stało, bo żadne z nas nie wydało pieniędzy. Sprawa wyjaśniła się, gdy odbieraliśmy pocztę elektroniczną. Na skrzynkę Magdy spłynęło sporo powiadomień z Playstation Store z potwierdzeniami zakupów. Okazało się, że za zniknięcie trzystu złotych z naszego konta odpowiada nasze młodsze dziecko.

Benio dostał z okazji urodzin pieniądze od babci i dziadka oraz cioci. Część z nich wydał na zakup karty o wartości dwustu złotych do Playstation Store, żeby doładować sobie konto w swojej ulubionej grze i móc dokupić dla swojej postaci dodatkowe stroje i elementy uzbrojenia. Już ta kwota wydała nam się za duża, ale uznaliśmy, że skoro to są jego pieniądze, to nie będziemy za niego decydować, na co ma je wydać, nawet jeśli wydaje nam się, że jego plany są nierozsądne.

Sęk w tym, że Benio jednorazowo doładował konto w Playstation Store, ale w samej grze doładowywał już kilka razy, w miarę potrzeb. Nie zauważył więc, że wyczerpał limit, który wykupił i dalej zakupy obciążały kartę płatniczą Magdy. W sumie to całe szczęście, że w tamtym momencie na koncie było tylko trzysta złotych. Inaczej pewnie wyczyściłby je do zera, powodując znacznie większe straty w domowym budżecie.

Wydanych pieniędzy nie dało się odzyskać. Popełniliśmy błąd, każdemu się zdarza, a za błędy niestety się płaci. Konsekwencją dla Benia było to, że pieniądze, które wydał, są mu potrącane z kieszonkowego. Wyjaśniliśmy mu też, na jakie naraził nas kłopoty. Spokojnie, bez obwiniania, bo przecież nie chciał źle. Zrozumiał. Gdy się z dziećmi rozmawia spokojnie, to one naprawdę dużo rozumieją. Ustaliliśmy też, że na razie nie wolno mu samodzielnie dokonywać żadnych zakupów w grach – za każdym razem musi poprosić nas o pomoc.

Nauczony doświadczeniem mam dla Was kilka rad:

  • W telefonie komórkowym, korzystając z aplikacji Google Family Link, o której już pisałem, ustaw ograniczenia zakupów w sklepie Google Play tak, by były one możliwe wyłącznie po Twojej akceptacji.
  • Nie podpinaj żadnych metod płatności pod telefon, z którego korzysta dziecko. Podobnie pod komputer czy konsolę.
  • Jeśli potrzebujesz coś opłacić, np. grę w konsoli, użyj swojej karty płatniczej jednorazowo, nie zapamiętując jej w urządzeniu.
  • Jeśli masz już w którymś z urządzeń, z których korzysta dziecko, podpiętą kartę płatniczą, płatności typu Apple Pay, Google Pay, PayPal, czy jakiekolwiek inne – usuń je.
  • Skontaktuj się z operatorem telekomunikacyjnym, z którego korzystacie i zablokuj płatne usługi na telefonie dziecka.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o bezpieczeństwie w sieci, w tym o płatnościach. Ustalaj zasady i je egzekwuj.

Tu znajdziecie wcześniejszy tekst o tym, jak przygotować telefon komórkowy na dziecko, a dziecko – na telefon:

Jak przygotować dziecko na telefon, a telefon na dziecko?

Do biur prasowych czterech głównych operatorów telefonii komórkowej, czyli Orange, Play, Plus, T-Mobile (w kolejności alfabetycznej) wysłałem identyczną wiadomość z prośbą o informacje. Z siecią Play, w której numery mają nasi chłopcy, próbowałem kontaktować się również przez ich stronę na Facebooku, ale odesłano mnie do konsultanta infolinii lub w salonie, który odniesie się do mojego konta. Nie pomogły wyjaśnienia, że chodzi mi o rady ogólne. Na mój email z pytaniami odpowiedziały biura prasowe sieci Orange i Plus. Szacunek dla nich. Uważam, że odpowiedzi są treściwe i wartościowe, więc zamieszczam je w całości. Warto przeczytać, zwłaszcza gdy ktoś ma numer w danej sieci.


Oczywiście rodzicie powinni zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju SMS Premium, ale także tzw direct biling. Rekomendujemy nie podpinać pod telefon, który używany jest przez dziecko, żadnych kart płatniczych. Jeśli chodzi o SMS Premium należy pamiętać, że w ofercie na abonament, blokady połączeń na numery wysokopłatne są automatycznie włączone.

Jest oczywiście możliwa blokada połączeń wykonywanych pod numery specjalne. Blokadę można wyłączyć:

  • W Mój Orange: Umowy, urządzenia i usługi dodatkowe > Pakiety i usługi dodatkowe > Blokady lub w aplikacji mobilnej Mój Orange (zakładka Usługi).
  • Dzwoniąc do nas pod numer:
    • Klienci indywidualni: *100 (z telefonów komórkowych) / 510100100 (z telefonów stacjonarnych).
    • Klienci biznesowi: *600 (z telefonów komórkowych) / 510600600 (z telefonów stacjonarnych).

Wiecej informacji można znaleźć pod linkiem: https://www.orange.pl/omnibook/uslugi-premium#scrollNav-6

Polecamy także ciekawą stronęhttps://www.orange.pl/razemwsieci Znajdują się tutaj aktualności, porady i materiały edukacyjne o tym, jak odpowiedzialnie korzystać z nowych technologii.


Jeśli chodzi o zabezpieczenia związane z korzystaniem z Internetu, to w ofercie naszej sieci jest specjalna usługa Ochrona Internetu. Jest to kompletny pakiet antywirusowy chroniący urządzenie, ale pozwala także na ustawienie wielu innych przydatnych funkcji związanych z korzystaniem z Internetu. Chroni urządzenie przed wirusami i szkodliwymi programami. Pozwala na ochronę haseł i PIN’ów do kont bankowych i mailowych oraz zabezpiecza płatności w Internecie dokonywane kartą kredytową, czyli zapewnia bezpieczeństwo transakcji online. Umożliwia wybór treści dozwolonych lub niedozwolonych dla dziecka oraz określenie ile czasu może ono korzystać z urządzenia. W przypadku kradzieży telefonu daje też możliwość zdalnego namierzenia i zablokowania urządzenia oraz wyczyszczenia zapisanych na nim danych.

Usługa ta wymaga co prawda instalacji specjalnej aplikacji, ale dzięki temu chroni urządzenie nie tylko gdy korzystamy z „własnego” mobilnego Internetu, ale również wtedy gdy łączymy się z Hot Spotem lub nieznanym (niezabezpieczonym) Wi-Fi oraz gdy przenosimy pliki poprzez USB czy Bluetooth. Opłata miesięczna za usługę wynosi tylko 4,99 zł dla jednego urządzenia i 9 zł dla trzech, więc jest ona dość przystępna cenowo, a można ją aktywować SMS-owo, w punkcie sprzedaży, przez Plus Online lub dzwoniąc do Centrum Obsługi Klienta. Więcej informacji na ten temat jest na stronie www.ochronainternetu.pl

Z myślą o rodzicach przygotowaliśmy też specjalną stronę poświęconą zagrożeniom związanym z korzystaniem z  Internetu. Omawia ona najczęściej spotykane cyberprzestępstwa i pokazuje jak zadbać na tym polu o bezpieczeństwo swoje oraz swoich bliskich: http://www.plus.pl/dlarodzicow

Zupełnie czym innym są natomiast dwie pozostałe kwestie poruszone w mailu, czyli usługi o podwyższonej opłacie (Premium Rate) i połączenia zagraniczne narażające na wysokie rachunki („wangiri”).

Jeśli chodzi o usługi o podwyższonej opłacie (Premium Rate), to po nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego z grudnia 2018 r. ustanowiony został próg kwotowy na wszystkie usługi premium na poziomie 35 zł. Jest on włączony dla wszystkich klientów i jest to zabezpieczenie dla użytkowników nieświadomych takich usług oraz kosztów, jakie mogą się z nimi wiązać i skutecznie chroni przed niechcianymi wysokimi rachunkami. Klienci Plusa mogą też zlecić całkowitą blokadę usług Premium Rate, co jest możliwe poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta, samodzielnie SMS-em lub w Punkcie Sprzedaży naszych usług. Natomiast trzeba też dodać, że jest duża grupa klientów, która chętnie korzysta z usług Premium Rate, jest z nich zadowolona i chce ponosić związane z nimi opłaty. Mogą oni ustawić wyższy próg kwotowy niż określony ustawowo, lecz wymaga to podjęcia przez nich działania i kontaktu z operatorem.

Natomiast oszustwo zwane WANGIRI, polega na wykorzystaniu automatycznego urządzenia podłączonego do sieci telekomunikacyjnej, które inicjuje pojedynczy sygnał wywołania użytkownika telefonu, po czym następuje jego zerwanie. W efekcie użytkownik widzi nieodebrane połączenie z międzynarodowego numeru łudząco podobnego do stacjonarnych numerów telefonicznych w Polsce, na który oddzwania, a koszty są taryfikowane po wysokich stawkach międzynarodowych. Jednak w tym wypadku wysokie rachunki wynikają nie tyle z samego połączenia, ale przede wszystkim z niepoprawnego  zakańczania połączń (lub ich zawieszanie) przez osoby oddzwaniające. Aby ustrzec się przed wangiri należy zachować ostrożność przy oddzwanianiu na nieznane numery oraz zadbać o prawidłowe kończenie połączenia. Jedyną w pełni skuteczną metodą ustrzeżenia się przed tym oszustwem jest zlecenie całkowitego zablokowania połączeń międzynarodowych, co w sieci Plus jest bezpłatne, a można to zrobić przez kontakt z Biurem Obsługi Klienta (telefonicznie lub mailem) albo podczas wizyty w Punkcie Sprzedaży. Niestety przez ponad 20 lat nie wymyślono na świecie innego, lepszego rozwiązania, które zabezpieczałoby klientów przed tym oszustwem, a „wangiri” dotyczy wszystkich operatorów i całego świata. O sposobach radzenia sobie z tym problemem wielokrotnie już mówiono w mediach, a przed oszustwem ostrzegał też polski regulator rynku telekomunikacyjnego, czyli UKE: https://cik.uke.gov.pl/news/uke-ostrzega-przed-podejrzanymi-numerami,100.html


Partnerem cyklu #MądryInternet jest XIAOMI
10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY