Dlaczego warto wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe?

Wpis reklamowyNawyki żywieniowe, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, nabywamy już w dzieciństwie. Potem towarzyszą nam one przez całe życie. Jeżeli w młodości korzystaliśmy z różnych form aktywności fizycznej, to w wieku dorosłym będziemy prowadzić aktywny tryb życia. W drugą stronę, jeśli w dzieciństwie wychodziliśmy z domu bez śniadania, to nie należy się dziwić, że w późniejszych latach nie możemy zmusić się do spożycia najważniejszego posiłku dnia.

W jaki sposób pielęgnować dobre nawyki, a rezygnować z tych, które nam szkodzą? Zaczynamy od małych zmian. Czas ma w tym przypadku szczególne znaczenie. Gdy słodzimy herbatę dwiema łyżeczkami cukru, stopniowo schodzimy do jednej, a następnie do pół łyżeczki, by w końcu przestać słodzić w ogóle. Jeśli bywamy z dzieckiem kilka razy w tygodniu w restauracji fast-food, to ograniczamy wizyty do jednej w tygodniu, a następnie do jednej w miesiącu.

Kluczem do kształtowania nawyków jest motywacja do zmian oraz wielokrotne powtarzanie czynności. Jeżeli uważasz, że to zbyt trudne, to może oznaczać, że chcesz szybko zrobić postępy. Dlatego zwolnij i powoli wprowadzaj zmiany. Najważniejsza jest wytrwałość. Dodatkowo zmiana nawyków żywieniowych powinna obejmować całą rodzinę, wtedy będzie większa motywacja do wprowadzenia ich w życie.

Jakie nawyki żywieniowe należy wprowadzać? W przypadku gdy członek rodziny, na przykład dziecko, wymaga zrzucenia kilogramów, kierujemy się zasadą: wszyscy zdrowo się odżywiamy. Domownicy spożywają ten sam rodzaj potraw. Szczególnie w przypadku dzieci, gdy chcemy zachęcić je do zmian, to najpierw warto pokazać, że sami działamy w ten sposób. Spożywamy regularnie od 4 do 5 posiłków dziennie, co trzy lub cztery godziny. Gdy dziecko prosi o dokładkę, warto odczekać chwilę, ponieważ mózg potrzebuje około dwudziestu minut, aby otrzymał sygnał, że jest nasycony. Dlatego też należy wolno spożywać jedzenie i dokładnie gryźć pożywienie. Ostatni posiłek spożywamy od dwóch do trzech godzin przed snem.

Jadłospis powinien zawierać mleko i produkty mleczne, które bogate są w witaminy A, D, E, K oraz z grupy B i minerały jak np. wapń, magnez, potas, cynk. Co więcej: nabiał posiada w swoim składzie białka, które zwiększają odporność organizmu. Wśród nich jest laktoferyna nazywane super białkiem wykazująca właściwości przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe i przeciwwirusowe. Produkty mleczne posiadają szeroki asortyment obejmujący: jogurt, maślankę, kefir, mleko zsiadłe, sery żółte, białe itd., z których możemy przygotować szereg posiłków.

Produkty nabiałowe znakomicie się sprawdzają na śniadanie w formie mlecznej owsianki, jaglanki, granoli z owocami lub naleśników z serem. Śniadanie powinno być posiłkiem obfitym, zapewniającym energię na cały dzień. Dlatego można spożyć także jajecznicę np. ze szczypiorkiem. Na drugie śniadanie świetnie nadają się kanapki z żółtym lub białym serem, wędliną z warzywami oraz owoc. Obiad powinien składać się z jednego lub dwóch dań, koniecznie serwujmy go z surówką. Wykorzystujemy w tym posiłku mięso drobiowe, ser, jaja, kasze, makarony oraz ziemniaki. Jeżeli planujecie zupę, przygotujcie wywar warzywny bez udziału mięsa, ponieważ wywar mięsny zawiera dużo cholesterolu. Do zabielania zup warto stosować mleko, jogurt lub kefir. Na podwieczorek można podać koktajl mleczny lub jogurtowy z dodatkiem owoców. Kolacja powinna być złożona z produktów nieobciążających żołądka takich jak: pieczywo żytnie, żytnio-razowe, wędlina drobiowa, twarożek, serek wiejski z warzywami, sałatka jarzynowa.

Zmiana stylu życia powinna obejmować także aktywność fizyczną. Aby zapewnić dziecku kondycję, zrezygnujmy z samochodu na rzecz spacerów, aranżujmy wspólne aktywności na świeżym powietrzu. Dobrym pomysłem jest basen, rower, hulajnoga czy łyżwy. Konieczne należy pamiętać o wodzie niegazowanej – co najmniej 8 szklanek dziennie. Jeżeli dziecko nie lubi samej wody można wzbogacić ją owocem: cytryną, limonką lub innym cytrusem.

O dobrych nawykach żywieniowych i właściwościach zdrowotnych produktów mlecznych opowiada program „Mamy kota na punkcie mleka” finansowany z Funduszu Promocji Mleka i organizowany przez Polską Izbą Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka więcej informacji na stronie kampanii www.kochammleko.pl.

Źródło: Biuro kampanii „Mamy kota na punkcie mleka”
10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY