Żyrafa i szakal

Niedawno, dzięki uprzejmości Johnson’s ®, mieliśmy okazję uczestniczyć w serii warsztatów „Wybierz Wpis reklamowyłagodność”, w tym prowadzonych przez Annę Zdral z Fundacji Rodzić Po Ludzku. Pani psycholog mówiła sporo o komunikacji, akurat głównie w kontekście połogu, ale to, o czym opowiadała i co z nami ćwiczyła, może moim zdaniem przydać się w codziennym życiu rodzinnym.

Oparła się na koncepcji komunikacji bez przemocy (NonViolent Communication – NVC) sformułowanej przez Marshalla Rosenberga. Ta koncepcja jest mi bliska, bo opiera się na wzajemnym szacunku, a o szacunek w relacjach z dziećmi, jak wiadomo, apelował mocno mój największy autorytet pedagogiczny, czyli Janusz Korczak.

W koncepcji Komunikacji Bez Przemocy niezwykle istotna jest metafora dotycząca komunikacji, czyli metafora szakala i żyrafy. Urzekła mnie ona niezmiernie, więc postanowiłem się nią z Wami podzielić.

Tak wygląda szakal. Niezbyt sympatycznie.
Tak wygląda szakal. Niezbyt sympatycznie.

Szakal jest drapieżnikiem, komunikacja z nim związana jest w koncepcji Rosenberga, jak łatwo się domyślić, stylem niepożądanym. Co ją charakteryzuje?

  • szybki, nie daje mówiącemu czasu na namysł
  • atakujący
  • stawia żądania
  • oskarża
  • etykietuje
  • ocenia
  • wzbudza poczucie winy
  • diagnozuje
  • grozi
  • obraża
  • porównuje z innymi

Sam często łapię się na tym, że stosuję różne formy komunikacji szakala. Reaguję zbyt szybko, nawet nieświadomie atakuję, zamiast prosić – żądam, bo nie dbam wystarczająco o formę przekazu, oskarżam („znów nie zrobiłeś tego, co do ciebie należy”), etykietuję („jesteś leniwy”), oceniam, co łączy się oczywiście z etykietowaniem, wzbudzam poczucie winy („zawiodłeś mnie, nie mogę na ciebie liczyć”), diagnozuję („zachowujesz się tak, bo cię nie nauczyli w dzieciństwie inaczej”), grożę, co gorsza – czasami obrażam, bardzo często porównuję z innymi („twoi koledzy z klasy jakoś mogą to ogarnąć”).

Żyrafa. Dobrze jej z oczu patrzy.
Żyrafa. Dobrze jej z oczu patrzy.

Żyrafa to zwierzę roślinożerne, więc nie ma zwyczaju atakować, a jej długa szyja sprawia, że patrzy i widzi dalej. Język żyrafy ma więc zupełnie inną specyfikę.

  • jest nasycony empatią
  • przekazuje spostrzeżenia
  • odnosi się do uczuć i potrzeb, w tym własnych
  • wyraża prośby

Staramy się z Żoną pilnować tego, by prosić chłopców, a nie żądać, gdy oczekujemy od nich pomocy wykraczającej poza zakres ich obowiązków, a nawet gdy przypominamy o obowiązkach, to w formie prośby, a nie żądania. Ja, w bólach – nie ukrywam, uczę się mówienia o swoich uczuciach. Staram się (z różnym skutkiem) mówić o spostrzeżeniach, a nie oskarżać i oceniać. Staramy się oboje być empatyczni, przynajmniej w relacjach z dziećmi.

Koncepcję Komunikacji Bez Przemocy da się zastosować w pracy zespołowej, w zarządzaniu, ale moim zdaniem przede wszystkim doskonale sprawdza się ona właśnie w życiu rodzinnym.

Marka Johnson’s ® wybrała taki temat warsztatów, ponieważ mowa żyrafy to mowa łagodna, a marka od pewnego czasu właśnie na to postawiła – na łagodność. Wsłuchała się w potrzeby rodziców, a zwłaszcza głosy krytyczne i wyeliminowała ze swoich kosmetyków wszystko to, co zbędne: parabenty, SLS, SLES, barwniki etc. Zmiana składu i opakowań są odzewem na potrzeby współczesnych rodziców, którzy są o wiele bardziej wyczuleni na punkcie składu kosmetyków, jakich używają, niż poprzednie pokolenia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o koncepcji Komunikacji Bez Przemocy i o tym, jak wykorzystać ją w wychowaniu dziecka, to polecam Ci kilka książek. Pierwsze dwie, autorstwa samego Rosenberga, dotyczą samej idei, natomiast dwie kolejne (ta Rosenberga w formie ebooka) to książki przeznaczone właśnie dla rodziców.


#wybierzłagodność

 

Wpis powstał we współpracy z marką Johnson’s ®

Obserwuj

Magdalena Śpiewak

Szefowa at Mądrzy Rodzice
Mama dwóch chłopców - Benia i Fabiana, żona jednego męża - Jakuba. Wszechwładna szefowa Mądrych Rodziców, a zarazem autorka tekstów, opiekunka naszego Instagrama i Faceboooka. Blogerka znana jako Dziewczyna z obrazka. Kocha jednorożce, uwielbia tatuaże.
Obserwuj

POLECAMY