• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Wpływ witaminy D na zdrowie

Chyba każdy słyszał o szkodliwości promieniowania ultrafioletowego na potencjalny rozwój czerniaka, jednego z najbardziej agresywnych nowotworów skóry. Opalenizna jest niczym innym jak reakcją obronną skóry na zbyt długą ekspozycję na promieniowanie. Równie często mówi się o tym, że nadmierne opalanie ma duży wpływ na przedwczesne fotostarzenie skóry oraz może uszkadzać wzrok.

W naszym kraju stwierdza się około 10 tys. nowych zachorowań na nowotwory skóry rocznie. Częstotliwość zachorowania na czerniaka wzrasta co roku na świecie o ok. 4-5 %. Na całym świecie z powodu chorób wywołanych przez słonce, każdego roku umiera ok. 60 tys. osób. W Polsce liczba zgonów z powodu czerniaka wynosi 1,5 tys. osób rocznie (dane WHO).

Latem zaleca się stosowanie kremów z filtrami przeciwsłonecznymi SPF (ang. sun protecitive factor), noszenie okularów przeciwsłonecznych (zakupionych u optyka) oraz krótką ekspozycję na słońcu. Zaleca się również spożywanie świeżych owoców i warzyw, które są bogatym źródłem antyoksydantów (witaminy C, E, beta-karoten), minimalizujących skutki działania promieni słonecznych. Lekarze alarmują, że nie ma bezpiecznego opalania i zdrowej opalenizny.

Jednak, o czym się mówi dużo rzadziej, unikanie słońca może spowodować w organizmie człowieka niedobór witaminy D. Znaczenie witaminy D dla naszego zdrowia jest ogromnie ważne. Szacuje się, że z uwagi na położenie geograficzne, w Polsce u większość osób poziom witaminy D w organizmie jest zbyt niski. Jakimi szkodliwymi zjawiskami skutkuje niedobór tej ważnej witaminy:

  • u dzieci i młodzieży może skutkować rozwojem krzywicy, natomiast u osób dorosłych grozi występowaniem osteoporozy, ponieważ witamina D jest niezbędna w procesie wchłaniania i przyswajania wapnia i fosforu,
  • wywołuje problemy z funkcjonowaniem systemu immunologicznego, co może skutkować występowaniem chorób z autoagresji (reakcji immunologicznej przeciwko własnym tkankom), takimi jak m.in. stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów czy cukrzyca,
  • powoduje zakłócenia pracy tarczycy, badania wykazały związek witaminy D z rozwojem jednej z najtrudniejszych w leczeniu chorób tarczycy – choroby Hashimoto,
  • podwyższa częstotliwość zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak zawały serca i udary mózgu,
  • w badaniach naukowych wykazano również związki niedoboru witaminy D z rozwojem zaburzeń i chorób psychicznych, takich jak: nerwica lekowa, depresja i schizofrenia.

W związku z tym, ważna jest profilaktyka niedoboru witaminy D w organizmie:

  • badanie poziomu 25-OH-D3 we krwi,
  • w razie wykrycia jej niedoboru: suplementacja witaminy D (koniecznie pod kontrolą lekarza),
  • zdrowe korzystanie ze słońca.

Dlaczego suplemantacja witaminy D musi odbywać się pod kontrolą lekarza:

„W polskiej populacji istnieje istotny odsetek osób z drugorzędową i trzeciorzędową nadczynnością przytarczyc (właśnie z powodu długoletniego niedoboru D3), u nich niekontrolowana suplementacja wywoła wzrost stężenia wapnia w surowicy, a zatem ryzyko kamicy nerkowej, żółciowej i chorób trzustki. Stanowisko Endocrine Society jednoznacznie stwierdza, że u takich osób stężenie wapnia powinno być monitorowane. Inne powszechne zaburzenie – to genetycznie uwarunkowana zdolność do wysokiego wydzielania wapnia przez nerki. Wzrost stężenia metabolitów D3 skutkuje u tych osób zwiększonym “obrotem” (wchłanianiem i wydzielaniem) wapnia, czego efektem może być kamica nerkowa. Na dodatek suplementacja bliska toksycznej wcale nie jest korzystna w zapobieganiu osteoporozie, gdyż skutkuje niskim stężeniem parathormonu, a ten hormon w fizjologicznych stężeniach ma istotne działanie kościotwórcze.”

(źródło: http://www.endokrynologia.net, dr Jacek Belowski)

Istnieją również badania naukowe na temat wpływu niedoboru witaminy D na zdrowie, których autorzy: „Uważają, że jest on raczej skutkiem a nie przyczyną chorób. Zły stan zdrowia, procesy zapalne, niewłaściwy tryb życia, niewłaściwa dieta i używki są przyczyną mniejszej dostępności witaminy D, mniejszego jej wchłaniania i syntezy w skórze.”

(źródło: http://www.blog.endokrynologia.net, dr Jacek Belowski)

10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY