• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Logopeda może pomóc

[dropcap style=’square’]W[/dropcap]Wydawać by się mogło, że logopeda to specjalista od wad wymowy. Pomoże, kiedy dziecko sepleni lub nie mówi „r”. Tymczasem logopeda może pomóc naszemu maluchowi znacznie wcześniej…

Mimo że mówić dziecko zacznie dopiero za kilka-kilkanaście miesięcy, już u niemowlęcia można przewidzieć potencjalne trudności z nauką mowy. I wtedy, nie zwlekając – trzeba zacząć działać! Zdolność mowy wykształca się w ciągu pierwszych trzech lat życia. To szalenie ważny okres, którego nie wolno „przegapić”

Kiedy do logopedy?

Oto trudności występujące u niemowląt, zapowiadające zaburzenia mowy:

[list icon_color=normal] [list_item icon=ok] kłopoty ze ssaniem [/list_item] [list_item icon=ok] mocna i zbyt długo utrzymująca się reakcja odruchowa kąsania, [/list_item] [list_item icon=ok] nieumiejętność żucia i nieprawidłowe połykanie,  [/list_item] [list_item icon=ok] nadmierna lub osłabiona reakcja odruchowa gryzienia,  [/list_item] [list_item icon=ok] niezdolność warg do całkowitego zamknięcia się,  [/list_item] [list_item icon=ok] ograniczenia ruchu języka, [/list_item] [list_item icon=ok] nieustanne otwarcie ust i wysuwanie języka,  [/list_item] [list_item icon=ok] brak lub słaba koordynacja ruchowa języka i warg,  [/list_item] [list_item icon=ok] zbyt duża wrażliwość tylnej części języka i tylnej ściany gardła (łatwość dławienia się i występowania reakcji odruchowej wymiotnej), lub też brak reakcji odruchowej wymiotnej,  [/list_item] [list_item icon=ok] nadmierne ślinienie się.  [/list_item] [/list]

Trudności te wynikają z nieprawidłowego napięcia mięśniowego języka, warg, podniebienia, policzków. Pod szczególną opieką logopedy już od pierwszych tygodni życia powinny znaleźć się wcześniaki, dzieci ze zdiagnozowanymi wadami anatomicznymi (rozszczep podniebienia, zespół Pierre’a Robina), z takimi wadami genetycznymi, jak zespół Downa, Aperta, czy też dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.

Wczesna interwencja logopedyczna daje szansę usprawniania funkcji pokarmowych oraz komunikacyjnych, wyrównania deficytów.

Specjalista zdiagnozuje poprawność funkcji związanych z jedzeniem, fonacją (tworzeniem dźwięku), koordynacją oddychania i wytwarzania dźwięków, oceni sposób oddychania, zbada ruchomość i napięcie języka, warg. I co najważniejsze: doradzi, jak dostosować sposób pojenia i karmienia dziecka mającego z tym problemy. Zaprezentuje, jak można oddziaływać na mięśnie zaangażowane w proces mowy (oddechowe, kontrolujące ustawienie głowy, twarzy i jamy ustnej, klatki piersiowej), regulując ich nieprawidłowe napięcie. Pokaże też ćwiczenia jamy ustnej, polegające na leczniczym masażu dziąseł, podniebienia i języka. Dbałość o wsparcie rozwoju mowy maluszka leży po stronie rodziców – najważniejsze są regularne konsultacje z logopedą, zalecone ćwiczenia oraz codzienna dbałość o kształtowanie tej umiejętności.

A co z kilkulatkiem?

  • Kiedy dziecko nie umie/nie chce wykonywać prostych poleceń,
  • Kiedy roczniak nie mówi pierwszych słów lub/i nie pokazuje palcem,
  • Kiedy dwulatek nie tworzy pierwszych zdań i „mało mówi”, nie mówi wcale lub „mówi tylko po swojemu”,
  • Kiedy trzylatek nie opowiada ważnych dla niego wydarzeń,
  • Kiedy dziecko ma otwartą buzię prawie cały czas,
  • Kiedy maluch wysuwa język przed zęby w czasie mówienia,
  • Kiedy nie podoba Ci się jego mowa, bo jest „niewyraźna” i „nieprzyjemna dla ucha”.

plakat_wersja_ostatecznaMity na temat rozwoju mowy u dzieci

MIT: Niemówiący 3letni chłopiec to norma, bo chłopcy zaczynają mówić później.

FAKT: Chłopcy rzeczywiście zaczynają mówić później od dziewczynek, ponieważ ich lewa półkula mózgu – odpowiedzialna za mowę – dojrzewa wolniej w związku z ilością produkowanego przez chłopięcy organizm testosteronu. Ale badacze, tworząc normy językowe, wzięli ten fakt pod uwagę i stworzono normy/granice dla obu płci.

MIT: Dzieci wielojęzyczne zaczynają mówić później od jednojęzycznych rówieśników

FAKT: Dzieci wielojęzyczne mają dokładnie takie same etapy rozwoju mowy, jak dzieci jednojęzyczne. Jedyną różnicą między nimi jest fakt, że mają prawo mieszać języki oraz to, że liczbę słów wypowiadanych w danym czasie przez dziecko liczymy w dwóch/wielu językach razem. Ale zdrowy dwulatek składa pierwsze słowa w zdania. Niezależnie od tego, w ilu językach jest wychowywany.

MIT:  Niemówiący 3latek “rozgada się” w przedszkolu

FAKT: Dzieci zaczynają chodzić do przedszkola w okresie “wybuchu” rozwoju mowy. Między 2. a 4. r.ż. w mowie dzieje się najwięcej: pojawia się wiele słów, nowe zdania, zdania rozbudowane, pytania, drobne kłamstwa, rozbudowane opowiadania.

U zdrowego dziecka proces ten toczy się niezależnie od tego czy jest w przedszkolu czy w domu, jednak to właśnie przedszkole wpływa na sferę emocjonalno – społeczną tak, że dziecko zaczyna funkcjonować w grupie rówieśników i komunikować się z nimi słowami. Stąd mit, że dzieci “rozgadują się” w przedszkolu. 

Niesłyszący lub autystyczny 3latek w przedszkolu się nie rozgada, a wprost przeciwnie – bardzo często stanie się agresywny.

MIT:  Wujek Henio zaczął mówić zdaniami w wieku 5 lat, to na Jasia też poczekamy

FAKT: Wujek Henio mógł mieć niezdiagnozowaną dysleksję lub być w tej 20% grupie szczęśliwców, której ORM nie zaszkodził. Istnieje jednak 80% ryzyka, że Jaś bez mówienia będzie miał gorsze oceny w klasie od innych dzieci (wszak jako 6latek prawdopodobnie pójdzie do szkoły. I to jest optymistyczna wróżba. Pesymistycznie – być może Jaś nie słyszy (bo to, że wykonuje polecenia mamy nie jest miarą “słyszalności”) lub ma zaburzenia autystyczne. Może też mieć opóźnienie umysłowe (wrodzone lub nabyte)..

MIT: Do logopedy chodzi się z dzieckiem z wadą wymowy.

FAKT: Do logopedy powinno się przyjść z dzieckiem, które ma problemy z jedzeniem lub mówieniem.

Zatem jeśli nasz maluch nie mówi lub mówi mało i niewyraźnie, skorzystajmy 26 kwietnia z akcji bezpłatnych konsultacji logopedycznych dla dzieci od urodzenia do 3 lat.

Katarzyna Czyżycka,
logopeda

Anna Tońska-Szyfelbein,
neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji

www.272slowa.pl
www.facebook.com/272slowa

10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY