• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Kinezjologia – sposób na małe problemy

[dropcap style=’square’]C[/dropcap]Coraz częściej rodzą się dzieci z „małymi”, niezdiagnozowanymi problemami rozwojowymi. Niestety rodzice zdają sobie z nich sprawę dopiero, gdy dziecko idzie do szkoły i nagle okazuje się, że sobie nie radzi. Wtedy problemy zaczynają się nakładać. Nie dość, że dziecko musi włożyć dużo więcej pracy w opanowanie materiału niż inne dzieci, to jeszcze nie opanowuje go na tym samym poziomie, co inni. Dochodzi do tego strach. Dziecko wie, że nie daje rady i po prostu panikuje. Trudno wtedy jednocześnie nadganiać zaległości i na wymaganym poziomie wykonywać bieżące zadania. Strach przeradza się w permanentny stres, obniżenie samooceny i zniechęcenie. Naprawdę trudno wyciągnąć dziecko z tej zamkniętej machiny – wymagania, problemy z nauką – nauczyciele, którzy nie potrafią zrozumieć, że dziecko się uczyło, ale nie umie, wkładającej naszą pociechę do worka „leń”.

Dlatego zwracajmy uwagę już od samego początku życia malucha na to, jak się rozwija, czy nie odstaje od innych w znacznym stopniu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości zwróćmy się do lekarza, lub psychologa. Obserwujmy, jednak nie próbujmy samodzielnie diagnozować, choćby na podstawie „testów psychologicznych” oferowanych przez różne gazety. Może to wprowadzić nas w błąd. Pamiętajmy, że testy psychologiczne może wykonywać tylko psycholog i na pewno, nie mają wiele wspólnego z testami ogólnodostępnymi w popularnych gazetach.

Co możemy zrobić, aby zapewnić dziecku jak najlepszy rozwój? Pamiętajmy, aby nasze pociechy miały jak najwięcej ruchu. Często sami nieświadomie im go ograniczamy – „Przestań już biegać”, „Czy ty nie możesz usiąść na chwilę” – znamy to dobrze.

Bagatelizowanie rozwoju ruchowego dziecka może prowadzić do pojawienia się problemów na poziomie fizjologicznym, poznawczym, emocjonalnym a nawet społecznym. W ramach ćwiczeń możemy zaproponować dzieciom zabawy ruchowe, w których sami weźmiemy udział. Taka zabawa dodatkowo zacieśni więzi pomiędzy Wami.

Jedną z ciekawych propozycji ćwiczeń jest Gimnastyka Mózgu Paula Dennisona, który twierdził, że:

„Ruch jest drzwiami do uczenia się.”

Gimnastyka Mózgu rozwija i poprawia sprawność ruchową, powodując jednocześnie uplastycznienie mózgu dzieci. Pomaga osiągnąć prawidłową komunikację pomiędzy półkulami mózgowymi, co w konsekwencji umożliwia optymalny dostęp do informacji zmysłowej zarówno z prawej, jak i z lewej strony ciała. Wykorzystuje ona zestaw prostych ćwiczeń, które mają wpływ na sferę psychiczną, fizyczną, emocjonalną i motywacyjną. Synchronizując pracę mózgu, poprawiają komunikację, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, wzrokowo-słuchową, sprawność motoryczną, zdolności manualne, orientację przestrzenną, orientację w schemacie własnego ciała, umiejętności szkolne, przygotowują do aktywności wymagającej koordynacji ruchowej również w sporcie, pomagają rozluźnić napięcie w mięśniach i ścięgnach spowodowane stresem, zmniejszają zmęczenie, relaksują.

Kinezjologia Edukacyjna jest to nowa dziedzina wiedzy powstała na bazie badań i doświadczeń z zakresu psychologii, pedagogiki, neurofizjologii i anatomii, zajmująca się człowiekiem w sposób holistyczny. Jest oparta na pracy z ciałem, poprzez wykorzystanie naturalnego ruchu fizycznego, potrzebnego do organizacji i funkcjonowania mózgu w procesie naturalnego, szeroko rozumianego uczenia się.

Metoda ta wprowadza również takie pojęcia, jak wymiary ciała mówiące o położeniu ciała człowieka w przestrzeni i poziomów mózgu, które są odpowiedzialne za odpowiednie zachowanie i postrzeganie ale o tym poczytacie w kolejnym artykule.

Ponieważ ćwiczenie nie może być nudne i dobrze by było, aby dzieci „same chciały”, pokazujemy Wam, jak je sprytnie ubrać w zabawę.

Zapoznajcie się z poniższą propozycją opartą o ćwiczenia związane z ruchami naprzemiennymi. O tym jak tego typu ćwiczenie wpływa pozytywnie na mózg możecie poczytać w naszej książce „Od ćwiczenia do myślenia”. Znajdziecie tam też kolejne propozycje zabaw ruchowych z muzyką do różnorodnych ćwiczeń opartych o tę metodę.

Zabawa ruchowa “Wesoło mi”

W zabawie może wziąć udział jedna para – a więc na przykład rodzic z dzieckiem –  albo też grupa dzieci – podzielona w pary. Pod koniec tekstu znajdziecie ścieżkę muzyczną wraz z naniesionymi hasłami instruktażowymi, które pomogą Wam wraz z poniższym opisem wykonać to ćwiczenie. Osoby biorące udział w zabawie stają w parach naprzeciw siebie. Na hasło:

[list icon_color=normal] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci prawą ręką zataczają duże koło zaczynając od lewej strony, podczas tego ruchu uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci lewą ręką zataczają duże koło zaczynając od prawej strony, podczas tego ruchu ponownie uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci prawą ręką zataczają duże koło zaczynając od lewej strony, podczas tego ruchu uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci lewą ręką zataczają duże koło zaczynając od prawej strony, podczas tego ruchu ponownie uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze lewymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]tupnij – dzieci wykonują cztery tupnięcia;[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują jeden krok prawą nogą w lewą stronę (noga prawa przechodzi przed lewą nogą);[/list_item] [list_item icon=star]krok – wykonują krok lewą nogą w lewą stronę (w tej chwili są ponownie w lekkim rozkroku);[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują ponownie krok prawą nogą w lewą stronę;[/list_item] [list_item icon=star]krok – wykonują ponownie krok lewą nogą w lewą stronę;[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują jeden krok prawą nogą w lewą stronę (noga prawa przechodzi przed lewą nogą);[/list_item] [list_item icon=star]krok – wykonują krok lewą nogą w lewą stronę (w tej chwili są ponownie w lekkim rozkroku);[/list_item] [list_item icon=star]tupnij – dzieci wykonują dwa tupnięcia w miejscu;[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują jeden krok lewą nogą w prawą stronę (noga lewa przechodzi przed nogą prawą);[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują krok prawą nogą w prawą stronę;[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują jeden krok lewą nogą w prawą stronę (noga lewa przechodzi przed nogą prawą);[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują krok prawą nogą w prawą stronę;[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują jeden krok lewą nogą w prawą stronę (noga lewa przechodzi przed nogą prawą);[/list_item] [list_item icon=star]krok – dzieci wykonują krok prawą nogą w prawą stronę;[/list_item] [list_item icon=star]tupnij – dzieci wykonują dwa tupnięcia w miejscu;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci ponownie stają naprzeciw partnera i klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]raz – dzieci klaszczą w swoje kolana;[/list_item] [list_item icon=star]dwa – dzieci klaszczą lewą ręką w lewą rękę partnera;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci prawą ręką zataczają duże koło zaczynając od lewej strony, podczas tego ruchu uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci lewą ręką zataczają duże koło zaczynając od prawej strony, podczas tego ruchu ponownie uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci prawą ręką zataczają duże koło zaczynając od lewej strony, podczas tego ruchu uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]koło – dzieci lewą ręką zataczają duże koło zaczynając od prawej strony, podczas tego ruchu ponownie uginają lekko kolana;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze lewymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]tupnij – dzieci wykonują cztery tupnięcia;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze lewymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]haczyk – dzieci chwytają się w parze prawymi rękoma w haczyk i tańczą wokół;[/list_item] [list_item icon=star]tupnij – dzieci wykonują cztery tupnięcia.[/list_item] [/list]

Katarzyna Bayer

 

[box style=’download’] POBIERZ MP3 Z MUZYKĄ DO ĆWICZENIA [/box]

 

male-jezyki

Wydawnictwo MAŁE JEŻYKI
ul.Paderewskiego 2
97-400 Bełchatów
+48 534 642 287
www.wydawnictwomalejezyki.pl

fotografia: sxc.hu

10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY