• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Bez przemocy

Irytacja, zmęczenie, brak czasu, duże tempo, a nasze dziecko ma inne zdanie. Co można zrobić by nie dać klapsa?

Poniżej kilka propozycji przygotowanych w ramach kampanii Bicie jest głupie. Zanim przeczytasz, pamiętaj, że to ma być rozwiązanie możliwe do wykonania przez Ciebie.

Poniższe pomysły można łączyć czy modyfikować, tak, by dostosować je do wieku dziecka i zaistniałych sytuacji.

Nazwij uczucia, które przeżywasz w danej chwili, nie oceniaj dziecka, np.:

  • Złości mnie, kiedy przezywasz siostrę, nie podoba mi się to. Chcę byś ją przeprosił!
  • Bardzo się przestraszyłem, kiedy wybiegłeś na ulicę. Chcę, byś przed ulicą zatrzymał się i poczekał na mnie. Razem przejdziemy.

Postępuj łagodnie i stanowczo. Np. możesz powiedzieć:

  • Nie zgadzam się, żebyś uderzał mnie ręką. Powiedz mi co Cie tak zezłościło.
  • Nie chcę, żebyś mnie biła po twarzy. Możesz się złościć, ale nie można nikogo bić. Wymyślmy inny sposób.

Nie mów dziecku, że jest złe lub głupie.

Nazwij to, co robi źle i wskaż mu, jak można to zmienić.

Zatrzymaj lub przytrzymaj dziecko.

Są sytuacje, kiedy trzeba powstrzymać dziecko przed określonym działaniem np.: gdy kogoś bije, coś niszczy, zagraża swojemu bezpieczeństwu. Zatrzymaj dziecko, jednak nie szarp go. Możesz wystawić dłoń, objąć dziecko. Ważne by nie siłować się z nim, nie ciągnąć za rękę. Powiedz mu jednocześnie: „Na to… nazwij zachowanie …się nie zgadzam”.

Zastosuj czas na przeczekanie:

W zależności od sytuacji i wieku dziecku możesz odesłać je do pokoju, by ochłonęło, lub samemu wyjdź i uspokoić się. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tu o tzw. karnego jeżyka i nie należy robić tu nic “na siłę”. To ma być czas na ochłonięcie, a nie forma ukarania, ma pomóc w uspokojeniu się, a nie upokorzyć czy ranić.

Naturalne konsekwencje:

Nie trzeba karać dziecka, wystarczy uczyć je, czym są konsekwencje będące skutkiem jego zachowania:

  • Połamałaś kredki, więc nie masz kredek do rysowania.
  • Uderzyłeś chłopca, zobacz, teraz płacze.

Ustal kolejność i podaj plan dnia dziecku, będziesz mógł się do niego odwołać:

  • Teraz zjemy obiad, potem obejrzymy film.
  • W chowanego bawimy się, gdy odrobisz lekcje.

Odwracaj uwagę:

Gdy nasze dziecko jest małe możemy, próbować odwrócić uwagę od sytuacji konfliktowych:

  • Patrz, ptaszki budują gniazdo.
  • Chodź, zrobimy wspólnie obiad. Sprawdzimy co jest w lodówce.
10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY