• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Przygotuj dziecko na kontakt z obcym

Każdego dnia spotykasz na swojej drodze różnych ludzi. Zdarza się, że zaczepi Cię ktoś obcy – zapyta o godzinę, zagadnie o pogodę, wymieni uwagi o ostatnich wydarzeniach w kraju i zagranicą. Ot, konwencjonalna wymiana zdań. Doskonale wiesz, jak zachować się w takiej sytuacji. Nawet przez myśl Ci nie przyjdzie, by przy okazji się przedstawić, podać swój numer telefonu i adres. Zapewniam, że dla wielu dzieci ta ostatnia kwestia nie jest już tak oczywista.

Czy Twoje dziecko wie jak zachować się w stosunku do obcych ludzi? Jak się o tym przekonać? To proste – usiądź naprzeciw swojej małoletniej córki bądź syna i zadaj kilka pytań:

  • Czy wszyscy ludzie są dobrzy?
  • Co to znaczy, że ktoś jest zły?
  • Czy ktoś zły jest dla nas niebezpieczny, czy może nam zagrozić?
  • Kiedy łatwiej może nam zagrozić – wówczas gdy jesteśmy sami, czy kiedy jesteśmy z innymi ludźmi?
  • Jak wygląda zły człowiek?
  • Po czym poznać kogoś, z kim na pewno dzieci nie powinny się oddalać?

W zależności od tego, w jakim wieku jest Twoje dziecko, możesz usłyszeć dość zaskakujące odpowiedzi. Niektóre dzieci twierdzą, że wszyscy ludzie są dobrzy – ktoś zły kojarzy im się wyłącznie z czarnym charakterem z ulubionej bajki. Tym samym niebezpieczeństwo może się wydawać niejako odrealnione, zdarzające się wyłącznie w świecie fikcji i fantazji. Możesz być zaskoczony, że Twoje dziecko posługuje się kategorią atrakcyjności fizycznej, by stwierdzić, czy ktoś jest dobry, czy zły. Sami jednak często ulegamy takim złudzeniom, mamy tendencję do mechanicznego przypisywania cech osobowości na podstawie pozytywnego czy negatywnego wrażenia o kimś, opierając się na tej jedynej – jakże nieadekwatnej przesłance, jaką jest wygląd. Nasze dzieci są dodatkowo storpedowane medialnym przekazem – dobro kojarzone jest z pięknem, zło zaś z brzydotą. Może dlatego w odpowiedzi na ostatnie pytanie usłyszycie opis odpowiadający okrutnej wiedźmie czy strasznemu bandziorowi, nie zaś subtelnej księżniczce bądź superbohaterowi. Drogi Rodzicu, właśnie w tym miejscu zaczyna się Twoje zadanie.

Do dzieła! Znajdź 4 ilustracje – z internetu, czasopism – ważne, by przedstawiały one postaci, których dziecko wcześniej nie widziało (odpadają osoby kojarzone z dużego czy małego ekranu):

  1. zamaskowany osobnik (np. w kominiarce),
  2. mężczyzna z bardzo groźną miną,
  3. piękna, radosna kobieta,
  4. sympatyczny, uśmiechnięty, starszy pan.

 Otwarcie porozmawiaj z dzieckiem o postaciach z ilustracji w oparciu o przykładowe pytania:

  • Które z tych zdjęć przedstawia kogoś, kto mógłby zagrozić dzieciom? Młodsze dzieci udzielają najczęściej odpowiedzi: człowiek w kominiarce, złowrogi pan. Starsze lub bardziej uświadomione  wskazują nieraz na wszystkie postaci.
  • Czy wiesz, że zdarza się czasem, że źli ludzie robią krzywdę dzieciom, które idą z nimi w nieznane miejsce? Nie bój się tego pytania – nie chodzi o to by straszyć dzieci, wiele z nich po prostu zna takie historie zasłyszane od rówieśników, dorosłych, czy ze środków masowego przekazu.
  • Jak myślisz, dlaczego dzieci idą gdzieś ze złymi ludźmi? Młodsze dzieci często nie znają przyczyny, starsze zaś domyślają się, że dzieci mogą zostać zastraszone lub zwabione, np. słodyczami.
  • Czy dzieci poszłyby z nimi, gdyby wyglądali tak jak na zdjęciu 1 lub 2? Większość dzieci twierdzi, że nie – mówi, że pewnie by uciekały, krzyczały, szukały pomocy.
  • Jak w takim razie mogli wyglądać? W tym miejscu nasze pociechy dochodzą powoli do wniosku, że skoro dzieci mogą zaufać jakiejś osobie, której nie znają, a która ma wobec nich złe intencje, prawdopodobnie nie wzbudza ona podejrzeń – może być zwyczajna, niczym się niewyróżniająca, a nawet wyglądająca sympatycznie.
  • Czy złego człowieka można poznać po samym wyglądzie? Na podstawie powyższych rozważań dziecko przekonuje się, że nie.
  • Dlaczego czasami tak trudno jest złapać przestępcę? Uzmysławiamy dziecku, że źli ludzie często nie wyróżniają się niczym szczególnym i przestępcy również nie można poznać jedynie po wyglądzie.
  • Co wiesz o naszych sąsiadach, znajomych, przyjaciołach? Ukazujemy dziecku, że o osobach w naszym najbliższym otoczeniu społecznym wiemy dosyć dużo – jak się nazywają, gdzie mieszkają, jakie mają rodziny, gdzie pracują, co lubią robić w wolnym czasie etc.
  • Co wiesz o tej pani (ilustracja 3.)? A o tym panu (ilustracja 4.)? Tłumaczymy, że o tych osobach nie wiemy absolutnie nic, pomimo iż odnosimy pozytywne wrażenie, wynikające z ich prezencji.
  • Co to znaczy „obcy”? Pamiętaj, że celem tej rozmowy nie jest budowanie społecznej nieufności Twojego dziecka. Ważne by zrozumiało, że obcy to ktoś, o kim nic nie wiemy i nie możemy takiemu człowiekowi podawać informacji o sobie czy towarzyszyć.

W ramach jasnego podsumowania uporządkuj treści, które poruszyliście wraz z dzieckiem. Przypomnij, że na co dzień spotykamy wielu ludzi, których znamy bardzo mało albo nawet wcale. Mijamy ich na ulicy, stoimy obok nich w kolejce w sklepie albo na przystanku autobusowym, i my, i oni chodzimy na spacery. Większość z nich to życzliwi, dobrzy ludzie. Są podobni do nas. Ale może się zdarzyć, że przypadkowo spotkamy kogoś, kto jest okrutny i zły. Najprawdopodobniej będzie wyglądał tak, jak inni ludzie, uśmiechnie się, a może nawet będzie chciał poczęstować cukierkiem. Kiedy jednak nikogo nie będzie w pobliżu, jego zachowanie diametralnie się zmieni. Nie będzie już miły i uśmiechnięty. Stanie się niebezpieczny. Może stanowić zagrożenie dla Twojego dziecka, dlatego zadbaj o to, by poznało i zrozumiało poniższe zasady:

  1. NIE PRZYJMUJ SŁODYCZY OD OBCYCH,
  2. NIE UDZIELAJ INFORMACJI, GDZIE MIESZKASZ,
  3. NIE ZATRZYMUJ SIĘ PRZY KIMŚ OBCYM, JEŚLI W POBLIŻU NIE MA INNYCH LUDZI,
  4. UNIKAJ ODOSOBNIONYCH MIEJSC,
  5. NIGDY, POD ŻADNYM POZOREM NIE IDŹ Z OSOBĄ NIEZNAJOMĄ,
  6. POWIEDZ „NIE IDŹ” KOLEŻANCE LUB KOLEDZE, KTÓRZY CHCIELIBY Z NIĄ PÓJŚĆ,

Jeśli obcy będzie próbował cię zatrzymać:

  1. BIEGNIJ W KIERUNKU, GDZIE SĄ LUDZIE, NAJLEPIEJ DO SKLEPU, NA POCZTĘ, DO RESTAURACJI,
  2. JEŚLI TRZEBA, WOŁAJ O POMOC, KRZYCZĄC, ŻE OBCY CIĘ NAPADŁ.

Drogi Rodzicu, z pewnością nie jesteś w stanie ochronić swego dziecka przed wszystkimi, przykrymi zdarzeniami, jakie niesie ze sobą życie. Możesz jednak zminimalizować ryzyko, uwrażliwić dziecko na pewne sygnały, dzięki którym zapali się czerwona lampka i przypomni Wasza rozmowa o bezpiecznych kontaktach z obcymi ludźmi.

Magdalena Łyczko

10 sprawdzonych sposobów, jak wspomóc dziecko w nauce programowania - pobierz darmowy ebook

POLECAMY