Nie daj się jesiennej chandrze

Jedną z najbardziej kolorowych pór roku jest jesień. To właśnie w tym okresie oglądamy dynamiczny wybuch nasyconych barw i odcieni czerwieni, żółci, brązu i ciemniej zieleni, eksponowanych przez promienie słoneczne. Co jednak w sytuacji, gdy doświadczamy deszczowej aury i dopada nas jesienny „blues“? Spadek formy gwarantowany. Niezależnie od tego, czy jesteśmy wyczuleni na zmianę pogody czy nie.

W obecnych czasach wiele osób doświadcza sezonowego zaburzenia nastroju określanego mianem SAD (Seasonal Affective Disorder). Osoby dotknięte smutkiem są ospałe, brakuje im energii oraz częściej sięgają po słodycze. Jak przetrwać i nie dać się chandrze?

Wprowadźmy zdrowe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczną. Warto także zwiększyć w jadłospisie udział mleka i produktów mlecznych bogatych w tryptofan należący do aminokwasów egzogennych, który pomaga zwalczyć ponury nastrój. Składnik ten jest prekursorem „hormonu szczęścia” serotoniny. Odpowiada ona za lepsze samopoczucie, apetyt, a jej niedobór może prowadzić do depresji. Tryptofan pomaga w stanach lękowych, nadmiernym stresie i bezsenności. Jednym słowem dobroczynnie działa na układ nerwowy naszego organizmu. Ponadto wspomaga budowę masy mięśniowej, jak również wzmacnia układ odpornościowy i reguluje procesy przemiany materii.

Naturalnym źródłem tryptofanu są produkty białkowe, a wśród nich mleko, twaróg i sery żółte, a także drób. Aminokwas ten zawierają także takie produkty np. jak: ryby, soja, banany, ananasy, szpinak, rośliny strączkowe, słonecznik i pestki dyni.

Produkt Zawartość w 100g produktu
Parmezan 519 mg
Mleko odtłuszczone w proszku 433 mg
Gouda 404 mg
Cheddar pełnotłusty 393 mg
Ser edamski tłusty 379 mg
Camembert 309 mg
Ser twarogowy chudy 272 mg
Ser twarogowy półtłusty 257 mg
Ser feta 219 mg
Serek twarogowy, ziarnisty 121 mg
Jogurt naturalny 55 mg
Mleko 3,2% 40 mg
Kefir 40 mg
Maślanka 35 mg

*Na podstawie „Tabele składu i wartości odżywczej żywności”, Hanna Kunachowicz, Beata Przygoda, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2017.

Aby tryptofan mógł przedostać się do mózgu i zadziałać jako hormon szczęścia potrzebuje towarzystwa węglowodanów. Znajdziemy je m.in. w zbożach, ryżu, i kaszy. Dodatkowo lepiej będzie wchłaniany gdy zadbamy o odpowiednią podaż witamin B6, C oraz magnezu.

Znakomitym sposobem na stresujący dzień jest szklanka ciepłego mleka z dodatkiem miodu, cynamonu i wanilii.

Materiał sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka
Obserwuj

Magdalena Śpiewak

Szefowa at Mądrzy Rodzice
Mama dwóch chłopców - Benia i Fabiana, żona jednego męża - Jakuba. Wszechwładna szefowa Mądrych Rodziców, a zarazem autorka tekstów, opiekunka naszego Instagrama i Faceboooka. Blogerka znana jako Dziewczyna z obrazka. Kocha jednorożce, uwielbia tatuaże.
Obserwuj

Latest posts by Magdalena Śpiewak (see all)