• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Witaminy dla ciężarnych – czy warto je przyjmować?

Na kobietach spodziewających się dziecka ciąży duża odpowiedzialność – od teraz muszą zadbać nie tylko o siebie, ale również o rozwijającego się malucha. Istotną rolę odgrywa przede wszystkim prawidłowe odżywianie – tak, by płód otrzymał wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Chociaż wiele witamin i minerałów można pozyskać z pożywienia, część kobiet dodatkowo wspiera dietę suplementacją. Czy to faktycznie ważne? Pomożemy rozwiać wątpliwości.

Niezależnie od tego czy do tej pory prowadziłaś bardzo zdrowy tryb życia czy też pozwalałaś sobie na „dietetyczne grzeszki”, musisz zacząć zdrowo się odżywiać. Dostarczanie wraz z pożywieniem składników odżywczych jest ważne – nie tylko dla Ciebie, ale również dla rozwijającego się dziecka.

Dobrze zbilansowana dieta kobiet ciężarnych nie wystarczy?

Dieta zbudowana w oparciu o powszechnie obowiązujące zasady żywieniowe jest podstawą. Dobrze zbilansowane i zróżnicowane menu pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze każdego człowieka prowadzącego standardowy tryb życia. Nieco inaczej jest w przypadku kobiet w ciąży – potrzeby związane z podażą konkretnych witamin i minerałów rosną. Wynika to między innymi z intensyfikacji procesów zachodzących w związku z rozwojem płodu. Pozostaje też kwestia ograniczania spożywania niektórych produktów spożywczych. Dzieje się tak m.in. w przypadku, gdy kobieta ciężarna rezygnuje z ryb – z uwagi np. na ryzyko obecności metali ciężkich. W efekcie zmniejsza się ilość dostarczanych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnego DHA.

Jeżeli więc spodziewasz się dziecka i odżywiasz się tak jak do tej pory, istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia niedoborów. Powód jest oczywisty – składniki odżywcze nie służą już wyłącznie Tobie, ale również pobierane są przez Twoje dziecko. Dlatego tak ważne jest, aby szybko zareagować na zwiększające się potrzeby organizmu.

Jakie suplementy przyjmować w ciąży?

Witaminy dla ciężarnych w formie suplementów diety są potrzebne – tak wynika m.in. z rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Nie chodzi jednak o to, by łykać tabletki zawierające wszystkie witaminy i minerały, a jedynie te najbardziej potrzebne.

  • Kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) jest niezbędny nie tylko w okresie ciąży. Suplementację należy rozpocząć jeszcze przed zajściem w ciążę – w tzw. okresie przedkoncepcyjnym.

Kwas foliowy jest witaminą, która odgrywa istotną rolę w zmniejszaniu ryzyka wad wrodzonych centralnego układu nerwowego, m.in. wad cewy nerwowej. Odpowiednia podaż tego składnika zapobiega powstawaniu rozszczepu kręgosłupa, przepukliny mózgowej czy bezmózgowia.

Zgodnie z rekomendacjami PTGiN, kwas foliowy zaleca się przyjmować przez okres co najmniej 6 tygodni poprzedzających zapłodnienie. Suplementacja powinna zaś potrwać do końca ciąży, ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik związane z rozrostem łożyska oraz tkanek płodu.

Dzienna dawka kwasu foliowego wynosi 400 µg. Obecnie zaleca się uzupełnienie tej dawki  aktywną formą kwasu foliowego – z resztą metylową ze względu na badania przeprowadzone w Polsce wskazujące na , że co druga kobieta może mieć problemy z metabolizowaniem kwasu foliowego (polimorfizm MTHFR).

  • Żelazo

Żelazo, mimo że jest składnikiem mineralnym, odgrywa istotną rolę w prawidłowym przebiegu ciąży. Zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. fizjologicznej niedokrwistości typowej dla wielu kobiet ciężarnych. Jednocześnie zapobiega rozwojowi anemii u nowonarodzonego dziecka czy też ryzyka małej masy urodzeniowej.

Zgodnie z zaleceniami, suplementację żelazem należy rozpocząć w okresie prekoncepcyjnym, a następnie kontynuować w czasie ciąży – od 8. tygodnia, ponieważ wcześniej zastosowane żelazo może wpływać teratogennie na delikatne tkanki rozwijającego się zarodka .

Dobowa dawka żelaza u ciężarnych wynosi 30 mg. Jeżeli jednak u kobiety została stwierdzona niedokrwistość, dzienną dawkę należy zwiększyć do nawet 60-120 mg.

  • Witamina D3

Procesy biosyntezy witaminy D3 zachodzące skórze powinny pokryć do 100% dziennego zapotrzebowania. Niestety od lat obserwuje się niedobór tej witaminy u Polaków, także u kobiet w ciąży.

Tymczasem witamina D3 odgrywa ważną rolę – wspierając zarówno prawidłowe funkcjonowanie kobiecego organizmu, jak również właściwy rozwój płodu. Niedobór może doprowadzić do zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforowej, zwiększając tym samym ryzyko osteoporozy i osteopenii. Ponadto niedostateczna ilość witaminy D może wpłynąć na rozwój cukrzycy ciążowej oraz prowadzić do wielu powikłań wywołanych waginozą bakteryjną. Suplementację witaminy D3 należy kontynuować przez cały okres trwania ciąży oraz podczas karmienia piersią. Zalecana dzienna dawka wynosi 1500 -2000 j.m.  w profilaktyce niedoborów witaminy D.

  • DHA

Niskie spożycie ryb (nawet o połowę mniejsze niż zalecane) może prowadzić do niedoborów wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA. To poważny błąd, ponieważ odpowiednia podaż tego składnika wpływa pozytywnie przede wszystkim na rozwój płodu – głównie układu nerwowego w tym mózgu i siatkówki oka. Ponadto, zmniejsza ryzyko depresji poporodowej oraz ogranicza prawdopodobieństwo przedwczesnego porodu.

Dzienne zapotrzebowanie na DHA zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa  Ginekologów i Położników  wynosi co najmniej 600 mg DHA na dobę u kobiet z grupy niskiego ryzyka porodu przedwczesnego oraz 1000 mg na dobę w grupie wysokiego ryzyka porodu przedwczesnego.

Zastanawiasz się, jakie suplementy przyjmować w ciąży? Skonsultuj się w tej sprawie z ginekologiem – być może Twój organizm będzie potrzebował jeszcze dodatkowego źródła witamin z grupy B, choliny czy jodu. Wszystkie te składniki odżywcze znajdziesz w preparatach marki Prenatal.

Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Mądrzy Rodzice

archiwum at Mądrzy Rodzice
Mądrzy Rodzice to blog prowadzony przez rodziców - dla rodziców, którzy chcą rozwijać się w swoim rodzicielstwie. Bliska nam jest myśl pedagogiczna Janusza Korczaka.
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Latest posts by Mądrzy Rodzice (see all)