Jak radzić sobie z dolegliwościami w 28 tygodniu ciąży?
  • Kategoria: Archiwum
  • Data:

Jak radzić sobie z dolegliwościami w 28 tygodniu ciąży?

28 tydzień ciąży to moment, w którym możesz znów zacząć odczuwać wiele nieprzyjemnych dolegliwości. To skutek ciągłych zmian zachodzących w organizmie, które przygotowują ciało do porodu. Warto więc poznać sposoby, dzięki którym wyeliminujesz dyskomfort spowodowany kilkoma typowymi przypadłościami ciążowymi.

Chociaż najbardziej uciążliwe dolegliwości są charakterystyczne dla pierwszego trymestru, również i w 28 tygodniu ciąży musisz spodziewać się wielu przykrych przypadłości. Są one typowe dla tego okresu, dlatego zwykle nie ma powodów do obaw.

Skurcze Braxtona-Hicksa

Począwszy od około 20 tygodnia ciąży, możesz zacząć odczuwać skurcze Braxtona-Hicksa (tzw. skurcze przepowiadające). Objawiają się one lekkim napinaniem brzucha – w ten sposób macica „stawia się”, przygotowując się do porodu.

Skurcze Braxtona-Hicksa na początku pojawiają się rzadko i trwają krótko. Około 28 tygodnia są już dużo mocniejsze i częstsze – na tym etapie ciąży takich skurczów nie powinnaś jednak odczuwać więcej niż 10 w ciągu doby. Aby ograniczyć ich występowanie, dużo odpoczywaj. Zaś, gdy tylko się pojawią, połóż się na lewym boku i przeczekaj.

Gdy skurcze przepowiadające będą pojawiać się bardzo często, skonsultuj się z ginekologiem. Być może lekarz zaleci przyjmowanie preparatów magnezowych oraz leków rozkurczowych (bezpiecznych dla dziecka).

Bóle pleców

Przyrost masy ciała i stale powiększający się brzuch mogą nasilać bóle pleców. Zmienia się bowiem środek ciężkości, skutkiem czego jest nienaturalne wyginanie kręgosłupa (tzw. lordoza ciążowa). Kobieta przyjmuje nienaturalną postawę – zaokrągla plecy oraz wypycha miednicę do przodu, co nasila dolegliwości.

Ból pleców jest uciążliwy, ale wcale nie trzeba od razu sięgać po środki przeciwbólowe. Wystarczy zmienić swoje dotychczasowe nawyki, co pozwoli złagodzić dolegliwości.

  • Pływanie

Relaks w wodzie nie tylko odpręża, ale również działa kojąco na kręgosłup. Jeżeli więc nie istnieją żadne przeciwwskazania, zacznij chodzić na basen regularnie. Dzięki temu bóle pleców znikną lub przynajmniej staną się dużo łagodniejsze.

  • Utrzymanie prawidłowej postawy

Aby zmniejszyć dolegliwości bólowe, warto pamiętać o zachowaniu prawidłowej postawy. Należy unikać zaokrąglania pleców oraz wypychania brzucha do przodu.

  • Odpoczynek w pozycji na lewym boku

Jeżeli dokucza Ci ból pleców, więcej odpoczywaj. Leżąc, pamiętaj o dogodnej pozycji – najlepiej na lewym boku, z poduszką umieszczoną między kolanami. Dzięki temu odciążysz kręgosłup, a jednocześnie pozwolisz na lepszy przepływ składników odżywczych do łożyska.

Zaburzenia trawienia

Powiększająca się macica może nie tylko utrudniać oddychanie, ale również odpowiadać za zaburzenia trawienia. Skutkiem tego jest zwykle zgaga, wzdęcia, a nawet zaparcia.

Aby wyeliminować te dolegliwości, staraj się zastosować do kilku poniższych zasad:

  • jedz mniejsze posiłki z większą częstotliwością
  • unikaj wysokokalorycznego jedzenia
  • ogranicz spożycie wzdymających produktów oraz tłustych i ciężkostrawnych produktów
  • spożywaj odpowiednią ilość warzyw i owoców w ciągu dnia – są one bardzo dobrym źródłem błonnika
  • dostarczaj do organizmu dużo płynów (minimum 2,5 litra dziennie, najlepiej wody mineralnej).

Infekcje układu moczowego

Wzrost poziomu progesteronu utrudnia wydalanie z pęcherza wielu bakterii, np. E-coli. Skutkuje to zwiększonym ryzykiem infekcji dróg moczowych. Ich bagatelizowanie może doprowadzić do przedwczesnego porodu czy zakażenia nerek.

Jeżeli podczas oddawania moczu odczuwasz pieczenie lub ból, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem. Specjalista zleci konkretne badania i na podstawie wyników podejmie odpowiednie leczenie. Dzięki temu dolegliwości związane z infekcją układu moczowego szybko znikną.

Obrzęki nóg

Puchnące nogi to typowy objaw ciąży na tym etapie. Obrzęki są skutkiem zatrzymywania wody w organizmie oraz trudniejszym odpływem krwi spowodowanym uciskiem powiększającej się macicy. Na szczęście takie dolegliwości mijają w ciągu kilku dni po urodzeniu dziecka. Jednak do tego czasu, warto zastosować kilka sposobów, które pozwolą na zminimalizowanie dolegliwości.

  • Unikaj pozostawania przez długi czas w tej samej pozycji.
  • Siedź lub leż z nogami lekko uniesionymi do góry.
  • Podczas siedzenia nie zakładaj nogi na nogę.
  • Noś buty na niskim obcasie.
  • Od czasu do czasu wykonaj kąpiel relaksującą stopy, np. z dodatkiem soli morskiej.
  • Pij sporą ilość wody – nie obawiaj się przy tym zatrzymywania płynów w organizmie.
  • Wzbogać swój codzienny jadłospis w produkty będące bogatym źródłem rutyny.

Pamiętaj, obrzęki nóg powinny ustąpić po nocnym odpoczynku. Jeżeli rano wstajesz z opuchniętymi stopami i łydkami, niezwłocznie skonsultuj się z ginekologiem.

Wiele dolegliwości, z którymi borykasz się w 28 tygodniu ciąży, jest typowych dla tego okresu. Jeżeli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości lub źle się czujesz, nie zwlekaj z wizytą u lekarza. Specjalista oceni stan zdrowia i zaleci odpowiedni sposób postępowania.

Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Mądrzy Rodzice

archiwum at Mądrzy Rodzice
Mądrzy Rodzice to blog prowadzony przez rodziców - dla rodziców, którzy chcą rozwijać się w swoim rodzicielstwie. Bliska nam jest myśl pedagogiczna Janusza Korczaka.
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Latest posts by Mądrzy Rodzice (see all)