• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Akademia Szachowa Mądrych Rodziców – część 1

Dziękuję za tak liczny odbiór mojego poprzedniego artykułu. Dziś zapraszam Cię do nauki gry w szachy. W tym krótkim wprowadzeniu przedstawię Ci trzy najważniejsze zasady naszej, wspólnej edukacji:

  • robisz to dla siebie i/lub dla Twojego dziecka
  • masz pytania? napisz, pomogę
  • chcesz mieć wyniki? ćwicz, ćwicz, ćwicz:)

OK, po tym wstępie, przejdźmy do konkretów:) Zanim jednak to zrobimy, jedno ostrzeżenie…

Szachy to nie warcaby

Bardzo ważne ostrzeżenie. Piszę o tym, ponieważ często podczas moich szkoleń spotykam się z tym, że zasady gry w warcaby są mylone z zasadami gry w szachy. To znaczy najczęściej wygląda to tak, że zasady gry w warcaby są wprowadzane do królewskiej rozgrywki. Na czas naszej nauki bardzo Cię proszę, zapomnij o zasadach gry w warcaby. Niezwykle ważnym dla mnie jest to, aby zadbać o Twój komfort i możliwie jak najkrótszy czas, w którym nauczysz się grać w szachy. Chcę Ci pomóc, dlatego…

Zapominamy o warcabach na czas nauki gry w szachy!

Nawigacja szachowa

Szachownica (na diagramie powyżej) składa się z 64 pól: 32 białych oraz 32 czarnych. W skład szachownicy wchodzą linie pionowe oznaczone literami a-h i linie poziome oznaczone cyframi 1-8.

Przejdźmy teraz do omówienia nawigacji szachowej.

Aby znaleźć na przykład pole f6, należy odnaleźć linię pionową “f” oraz linię poziomą “6” , przecięcie tych dwóch linii, to pole f6, co możesz zaobserwować na załączonym powyżej diagramie.

Zrób to sam:

Zadanie nr 1:

Co to za pole? Przyporządkuj numerom nazwy pól (rozwiązanie na końcu).

Zapisz odpowiedzi w formacie: [a-h;1-8] -> najpierw litera, potem cyfra np. b3

STOP!

Nie wykonałeś zadania? nie idź dalej, kolejne etapy nauki są bardzo mocno związane ze znajomością pól. Naprawdę, zrób proszę to zadanie. Będzie Ci łatwiej przyswoić resztę wiedzy.

Przekątne szachownicy

Szachownica, jak zapewne zauważyłeś, ma też przekątne, zwane diagonalami, przy czym dwie najdłuższe to: a1-h8 oraz h1-a8.

Na diagramie: diagonala a1-h8 (kolor czerwony), h1-a8 (kolor zielony)

Pionek

Pierwszą bierką szachową, którą poznasz, jest pionek. Pionek jest najsłabszy i porusza się zaledwie o jedno pole do przodu. Wyjątkiem jest pozycja startowa (2 lub 7 linia, z której pionek może ruszyć się o jedno lub dwa pola). Przyjrzyj się przykładowi, gdzie może ruszyć się pionek b3, a gdzie pionek z g7?

Rezultat tego działania znajdziesz na załączonym poniżej diagramie poniżej diagramie.

Biały pionek z pola b3, może poruszyć się na pole b4. Natomiast czarny z pola g7 ma dwie możliwości: na g6 lub g5.

Bicie pionkiem

Bicie pionkiem: pionek bije na ukos o jedno pole. Nie można bić swoich bierek,

Na załączonym diagramie: Biały pionek z pola d2, może zbić czarnego gońca z c3 lub hetmana z e3. Czarny pionek z e7 może zbić wieżę z d6 lub skoczka z f6.

Zrób to sam

Zadanie nr 1:

Na które pole może pójść lub zbić biały pionek? (rozwiązanie na końcu)

Zapisz odpowiedzi w formacie: [a-h;1-8] -> najpierw litera, potem cyfra

STOP!

Nie wykonałeś zadania? nie idź dalej, kolejne etapy nauki są bardzo mocno związane ze znajomością bicia pionkiem. Naprawdę, zrób proszę to zadanie. Będzie Ci łatwiej przyswoić resztę wiedzy.

Gra pionów

Ustawiamy białe pionki na 2 i czarne na 7 linii (wzór na załączonym poniżej obrazku)

Kto pierwszy dojdzie na drugą stronę (1 lub 8 linia) LUB zbije wszystkie pionki przeciwnika – wygrywa. Obydwie sytuacje na załączonych obrazkach. W sytuacji, gdy będzie po równo pionków i zostaną one zablokowane to ustalamy REMIS. Jeżeli jedna ze stron ma więcej pionków, ale pozycja zostanie zablokowana, to wygrywa strona, która ma więcej pionków.

KONIEC GRY.

Gdy czarny pion z d5 zbije białego na c4, gra kończy się zwycięstwem czarnych

KONIEC GRY.

Czarny pion doszedł do mety (na drugą stronę – pierwszą linię – w przypadku czarnych) i pomimo liczebnej przewagi białych, czarne wygrały.

Zapamiętaj

  • Pionek jest najsłabszy i porusza się zaledwie o jedno pole do przodu.
  • Pionek: nie przeskakuje innych bierek!
  • Wyjątkiem jest pozycja startowa (2 lub 7 linia, z której pionek może ruszyć się o jedno lub dwa pola).
  • WAŻNE: Dwie bierki (niezależnie od koloru) NIE MOGĄ stać na tym samym polu.

Zadanie dodatkowe

POBIERZ BEZPŁATNE DODATKOWE ZADANIA DLA CHĘTNYCH

To wszystko na dziś. Ciąg dalszy nastąpi, daj znać w komentarzu, jak Ci idzie i nie zapomnij o zadawaniu pytań – kto pyta, nie błądzi! :)

Rozwiązania zadań:

  • Zadanie nr 1: 1. b7 2.e6 3.g4 4.d3 5.a2
  • Zadanie nr 2: pionek z c3 bije b4, pionek z c3 bije d4, pionek z c3 na c4, pionek z e2 bije f3, pionek z e2 na e3, pionek z e2 na e4


Michał Kanarkiewicz
Założyciel i właściciel
Szkoły Szachowej Pierwszy Ruch,
Szachista, trener i konsultant

Michał jest szachistą i instruktorem szachowym certyfikowanym przez Polski Związek Szachowy. Specjalizuje się w nauce strategicznego i logicznego myślenia metodami aktywnymi. Od 2012 roku prowadzi treningi i warsztaty szachowe, a do jego grona stałych klientów należy ponad 30 placówek edukacyjnych. W swojej karierze nauczył grać w szachy ponad 1000 dzieci i młodzieży. Michał pracuje także jako wykładowca na studiach podyplomowych – prowadzi zajęcia z wprowadzenia do gry w szachy dla studentów Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.
Często dzieli się swoją wiedzą w programach edukacyjnych i informacyjnych. Artykuły Michała ukazują się na łamach czasopism branżowych, jest ekspertem w magazynie „Together”.

facebook: www.facebook.com/MichalKanarkiewicz
strona www: www.PierwszyRuch.pl

 

AKADEMIA SZACHOWA MĄDRYCH RODZICÓW

  1. lekcja numer 1
  2. lekcja numer 2
  3. lekcja numer 3
  4. lekcja numer 4
  5. lekcja numer 5
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Mądrzy Rodzice

archiwum at Mądrzy Rodzice
Mądrzy Rodzice to blog prowadzony przez rodziców - dla rodziców, którzy chcą rozwijać się w swoim rodzicielstwie. Bliska nam jest myśl pedagogiczna Janusza Korczaka.
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

Latest posts by Mądrzy Rodzice (see all)