Zabawki w terapii SI

Okazuje się, że na zaburzenia integracji sensorycznej cierpi nawet 15% dzieci w wieku do lat siedmiu.

Niestety, jest to zjawisko, o którym w naszym kraju mówi się coraz częściej i co więcej, diagnozuje się u coraz większej liczby przedszkolaków oraz uczniów klas wczesnoszkolnych.

Integracja sensoryczna to prawidłowy odbiór bodźców zewnętrznych i tych wewnętrznych za pomocą zmysłów, takich jak dotyk, wzrok, węch, smak czy słuch. Dzięki temu odbywa się powtarzalność określonych procesów, można tu mówić o edukacji poprzez doświadczenie.

W wielu przypadkach system ten zawodzi a integracja sensoryczna zostaje zaburzona. Niestety, mózg nie rozpoznaje prawidłowo bodźców, nie interpretuje ich we właściwy sposób i nie przetwarza. Wynikiem takiego stanu rzeczy są problemy w funkcjonowaniu małego dziecka, patrząc na wiele rożnych aspektów jego życia. Najczęściej, problemy zauważyć można w sferze koordynacji ruchowej oraz równowagi, ale również w nauce – dzieci mają kłopoty z czytaniem, pisaniem, liczeniem, koncentracją uwagi. Mogą mieć problemy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych, nieodpowiednio kształtuje się u nich system poznawczy.

Zaburzenia tego rodzaju należy bezwzględnie leczyć a terapia powinna odbywać się każdego dnia. Rodzice, którzy chcą zadbać o rozwój dziecka w najlepszy możliwy sposób, mogą zapisać je do placówki, w jakiej zajęcia prowadzą wyspecjalizowani terapeuci.

Ciekawostką jest fakt, iż coraz więcej tradycyjnych placówek przedszkolnych i szkół podstawowych nabywa dla swoich podopiecznych takie pomoce dydaktyczne, które wpływają na doskonalenie sensoryki, również u dzieci w pełni zdrowych, które nie wykazują jakichkolwiek zaburzeń.

Zabawki edukacyjne, czyli tzw. mądre zabawki to przedmioty, dzięki którym w sposób przyjemny dziecko może się rozwijać, nabywać wiedzę i kolejne umiejętności. W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej odgrywają kluczową rolę w terapii. Huśtawki, hamaki, równoważnie, hulajnogi, układanki, puzzle, przedmioty o różnej strukturze – to właśnie elementy niezbędne w terapii SI.

Nie ma jednego schematu leczenia, zajęcia terapeutyczne muszą odbywać się indywidualnie, patrząc na stan każdego dziecka oraz jego postępy. Liczy się dobór takich technik, które będą idealnie wpływać na minimalizowanie zaburzeń. Chodzi o to, by dostarczać bodźce, poprzez które maluch ma okazję doświadczać takie same czynności i utrwalać odpowiednią reakcję. To zajęcia, w których dziecko bierze aktywny udział, ma wręcz wrażenie, że to on je współtworzy.

Terapia nie mogłaby się odbywać bez wykorzystywania zabawek edukacyjnych i elementów interaktywnych. Warto przy tym dodać, że szkoły i placówki przedszkolne, które dbają o odpowiedni rozwój swoich podopiecznych zamawiają tylko te produkty, które mogą przyczyniać się do odpowiedniej edukacji wychowanków. To nie miejsce na bezużyteczne gadżety czy produkty wątpliwej jakości. Bez względu na to, czy zabawki mają być wykorzystywane w terapii SI, czy są po prostu uzupełnieniem wyposażenia klasy czy sali, w której czas spędzają podopieczni, muszą spełniać swoją edukacyjną i usprawniającą rolę.

Artykuł napisany w w oparciu o materiały zawarte na stronie Kabum.pl.

Obserwuj

Mądrzy Rodzice

archiwum at Mądrzy Rodzice
Mądrzy Rodzice to blog prowadzony przez rodziców - dla rodziców, którzy chcą rozwijać się w swoim rodzicielstwie. Bliska nam jest myśl pedagogiczna Janusza Korczaka.
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

POLECAMY