• Kategoria: Archiwum
  • Data:

Zarządzanie stresem

Podobnie jak u dorosłych, wśród nastolatków częstym zjawiskiem jest stres. Pojawia się on gdy organizm znajduje się w stanie silnego pobudzenia, wywołanym sytuacją wymagającą mobilizacji.

W psychologii z uwagi na poziom natężenia, wyróżnia się trzy rodzaje stresu:

  • zbyt niski poziom stresu – objawiający się nudą i apatią,
  • za wysoki poziom stresu – uniemożliwiający działanie w sposób zgodny z potencjalnymi możliwościami danej osoby,
  • stres na poziomie optymalnym – charakteryzujący się poziomem motywacji umożliwiającym realizowanie zadań i osiąganie zamierzonych celów.

W języku potocznym pojęciem „stres” określamy sytuację, gdy ktoś doświadcza objawów zbyt wysokiego poziomu tego zjawiska. Stres przejawia się zarówno w funkcjonowaniu psychicznym, jak i fizjologicznym człowieka.

Objawy fizjologiczne:

  • ból głowy, żołądka lub inne objawy bólowe nie związane z procesem chorobowym,
  • drżenie mięśni,
  • nadmierna senność lub bezsenność,
  • brak apetytu lub nadmierny apetyt,
  • wzmożona potliwość,
  • problemy ze strony układu trawiennego.

Objawy psychiczne:

  • nadmierna drażliwość, irytacja,
  • trudności z koncentracją uwagi,
  • problemy związane z pamięcią,
  • gonitwa myśli,
  • brak wiary w sukces i we własne możliwości,
  • zniechęcenie, brak motywacji do podjęcia działania,
  • wysoki poziom lęku, trema.

W jaki sposób rodzice mogą pomóc nastolatkowi, który ma problemy w opanowywaniu stresu? Należy oddziaływać zarówno na strefę fizyczną i psychiczną dziecka. Pomocne będą następujące metody:

  1. Zwiększenie odporności fizycznej poprzez: sport, prawidłowe żywienie oraz odpowiednią ilość snu.
  2. Dbanie o krąg wsparcia społecznego: bliskie relacje rodzinne i serdeczne kontakty z przyjaciółmi.
  3. Rozwijanie zainteresowań i pasji dziecka, których realizacja poprawia samopoczucie, rozwija motywację i umożliwia odnoszenie sukcesów.
  4. Nauka pozytywnego myślenia, traktowania porażki i trudności jako nieodłącznych elementów rozwoju.
  5. Pomoc dziecku w wybraniu i stosowaniu jego indywidualnych metod relaksacji, takich jak np. słuchanie muzyki, spacer z psem, zabawa w ulubioną grę, oglądanie filmu, spotkanie z przyjaciółmi itp. Ważne, aby to nastolatek sam wybrał jak chce się relaksować, ponieważ tylko samodzielnie wybrana metoda będzie skuteczna.
  6. Jeśli rodzic zaobserwuje, że sytuacje stresujące często uniemożliwiają nastolatkowi codzienne funkcjonowanie, należy pomyśleć o konsultacji psychologicznej i/lub udziale dziecka w warsztatach antystresowych lub zajęciach relaksacyjnych.

Obserwuj

Mądrzy Rodzice

archiwum at Mądrzy Rodzice
Mądrzy Rodzice to blog prowadzony przez rodziców - dla rodziców, którzy chcą rozwijać się w swoim rodzicielstwie. Bliska nam jest myśl pedagogiczna Janusza Korczaka.
Mądrzy Rodzice
Obserwuj

POLECAMY